Wat is het verschil tussen een associate degree en bacheloropleiding?

Hogeschool Dirksen biedt zowel bacheloropleidingen als associate degree opleidingen aan. Beide zijn te scharen onder hoger onderwijs, maar wat is nou eigenlijk het verschil? En welke variant van de opleiding moet je eigenlijk kiezen?

Associatie degree

Een associate degree (Ad) is een tweejarige opleiding tussen mbo en bachelor en is bedoeld als kortere en praktijkgerichte opleiding voor specifieke beroepen óf als voorbereiding op de bachelor variant.
Op Ad-niveau ontwikkel je kennis en vaardigheden, met een sterkere focus op analytisch denken en probleemoplossen dan op mbo-niveau.

Bachelor

Een bacheloropleiding duurt vier jaar bij een hogeschool en richt zich op processen, onderzoek en theorie. Je neemt zo extra stappen in abstract denken, onderzoeken en implementeren.

Aanbod bij Dirksen

De kracht van Dirksen zit juist in de koppeling met de praktijk: alles wat je leert pas je direct toe in je eigen beroepspraktijk, je reflecteert over de toepassing en zorgt voor juiste verslaglegging.

Binnen het aanbod van Dirksen sluit de bacheloropleiding naadloos aan op de Ad-opleiding. Heb je gekozen voor Ad en bevalt het studeren je goed? Studeer verder en behaal je bachelor!

We bieden drie richtingen aan in hoger onderwijs, waarbij je telkens kan kiezen tussen associate degree of bachelor. Neem eens een kijkje!

ICT Telecom | Associate degree | Bachelor
Duurzame installaties en systeemintegratie | Associate degree | Bachelor
Industriële automatisering | Associate degree | Bachelor

Geïnteresseerd in een opleiding in het hoger onderwijs?

We helpen je graag bij het maken van een studiekeuze, maar ook bij de afweging om te gaan voor een associate degree of bachelor. Voordat je begint aan een studie bij Dirksen, plannen we altijd een kennismakingsgesprek. Zo leren we je beter kennen, kunnen we ons advies uitbrengen en groen licht geven om aan een opleiding te beginnen.