Tuinbouw investeert in industriële automatisering

Hbo-studie naast fulltime baan

Tom Miltenburg werkt fulltime als software engineer bij Bosman Van Zaal en volgt daarnaast de studie Associate degree Industriële automatisering bij Hogeschool Dirksen. Samen met collega’s maakt hij slimme en duurzame PLC-oplossingen om klanten uit de tuinbouw overal ter wereld te helpen automatiseren en innoveren.

Wat is je achtergrond?

“Ik ben praktisch ingesteld en heb een mbo elektrotechniek achtergrond. Ik werk alweer bijna 10 jaar bij Bosman Van Zaal. Eerst als elektromonteur in de installatie en beheer van teelt-, klimaat- en energie-installaties die gebruikt worden in kassen. En nu schrijf ik softwareprogramma’s voor geautomatiseerde besturingssystemen voor tuinbouwbedrijven.”

Kun je een voorbeeld geven van wat deze studie je heeft opgeleverd?

“Ik heb veel meer structuur in mijn werkzaamheden gekregen. Ik ga nu op basis van een plan of ontwerp aan de slag met de uitvoering.”

Welke kennis uit de studie kun je direct toepassen in je werk?

“De meeste vakken kan ik direct toepassen in mijn werk, zo gebruik ik vaak kennis uit de elektronica vakken en PLC-programmeren.”

Tom: ‘Goed documenteren en verslagen schrijven, is mijn grootste uitdaging.’

Wat vind je van de praktijkopdrachten?

“De praktijkopdrachten passen helemaal bij mijn PLC-programmeer werk. Bij Bosman Van Zaal doen we niet anders. De docenten staan open voor praktijkvragen vanuit mijn werk en helpen je goed op weg, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen. De grootste uitdaging voor mij is de module Werkzaamheden eigen beroepsomgeving, documenten en verslagen schrijven.”

Hoe combineer jij een fulltime baan en een druk sociaal leven met een hbo-opleiding?

“Ik ben ongeveer 15 tot 20 uur per week bezig met mijn studie. Ik besteed veel tijd aan het lezen van de stof. Daarnaast heb ik studieavonden waar ik de docent en andere studenten zie. We behandelen dan de stof, kunnen vragen stellen aan de docent en ervaringen uitwisselen met medestudenten. Naast een druk sociaal leven en een fulltime baan is het soms lastig om dit allemaal te combineren. Het zou prettiger zijn om vier dagen te werken en één werkdag vrij te hebben en die helemaal te kunnen besteden aan mijn studie.”

Welke tip zou je willen meegeven aan nieuwe studenten?

“Denk na over de studiebelasting en je werk-privé balans. Een hbo-studie is een goede investering in je toekomst. Als ik opnieuw voor de start zou staan, zou ik een aparte studiedag bespreekbaar maken met mijn werkgever.”

Foto: aan dit kleurrijke project ‘3B Fundus’ heeft Tom Miltenburg meegewerkt, waarin hij zijn kennis op het gebied van automatisering in tuinbouw vanuit de hbo-opleiding toepaste. Voor deze potplanten producent in Kudelstaart, realiseerde Bosman Van Zaal een geautomatiseerd afleveringssysteem met robots en camera’s, die planten en/of trays sorteren en plaatsen op trolleys. De capaciteit van het systeem is 3.000 planten per uur. Meer lezen over projecten waar Tom aan werkt? Bezoek Bosmanvanzaal.nl.

Opleiding op het gebied van Industriële automatisering in tuinbouw