Bedrijfsbegeleider VMI: ‘Studeren levert altijd meerwaarde op, zowel voor student als bedrijf’

Jelle-Meindert Romkes is commissioning engineer bij VMI en heeft deze zomer zijn Associate degree-getuigschrift behaald bij Hogeschool Dirksen. Voor studenten is het belangrijk dat de studie aansluit op het werk en andersom ook. Hoe bereik je dat? Er is een belangrijke rol weggelegd voor de bedrijfsbegeleider. Henk Terlouw was als bedrijfsbegeleider nauw betrokken bij de studie. Hij stelt: ‘Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk. VMI staat pal achter jonge technici die een opleiding willen doen.’

Aansluiting werk studie

Henk is Operational Manager Field Service bij VMI en vanaf de start bij Jelle’s studie betrokken als officiële bedrijfsbegeleider. Voor de student is het belangrijk dat de werkzaamheden goed aansluiten bij de studie, zodat hij in de praktijk de theorie kan toepassen. Daarom wordt er vooraf altijd een bedrijfsbegeleider aangesteld. Henk: ‘Ik ben de officiële bedrijfsbegeleider. Mijn belangrijkste bijdrage was wellicht wel om voor Jelle de kans te creëren om praktijkopdrachten te doen bij een andere afdeling, zodat zijn werk perfect aansluit bij de studie.’

Blijvende meerwaarde

Hij benadrukt dat VMI altijd achter medewerkers staat die willen starten met een studie: ‘Jelle heeft als veldmedewerker een schat aan ervaring. Field Service is best zwaar. Je bent veel van huis en maakt lange dagen. Overstappen naar een binnenfunctie kan dan een mooi vervolg zijn. Voor VMI is het fantastisch als al die buiten verzamelde kennis in het bedrijf blijft. Die meerwaarde is ongekend. Jonge techneuten die een avondstudie willen doen, faciliteren we daarom graag. Zo ook Jelle.’

Starten met een nieuwe studie

Jelle: ‘Ik heb een mechanische achtergrond en studeerde eerder hbo werktuigbouwkunde. Omdat ik in mijn werk veel te maken heb met software en elektra wilde ik daarvan graag meer weten. Ik koos bewust voor deze tweejarige Associate degree opleiding. Eerst maar eens kijken of ik die succesvol kon afronden. Ik kreeg daarbij altijd steun van Henk en het bedrijf. Zo kon ik veel praktijkopdrachten en werkprojecten combineren.’

Praktijkopdrachten

Die praktijkopdrachten voor school zijn gedaan bij de afdeling Orderengineering. Henk vertelt: ‘Eigenlijk hebben zij de daadwerkelijke begeleiding voor rekening genomen. Alhoewel er altijd close-contact was tussen ons, heb ik Jelle weinig hoeven sturen.’

Machines van VMI

Jelle vertelt enthousiast verder: ‘Het grote publiek kent VMI niet, maar de producten die op onze machines gemaakt worden vast wel. De hoofdmoot bestaat uit machines waarmee autobanden worden gemaakt. We leveren machines aan alle bekende merken autobanden. Ook leveren we wattenschijfmachines en verpakkingsmachines.’

Commissioning engineer

Jelle vliegt voor zijn werk als commissioning engineer de hele wereld rond en stelt de VMI-machines ter plekke in werking. ‘Mijn werk zit aan het eind van het proces. Nadat de cutter (een machine die stukjes rubber knipt en plakt) is ontworpen, gefabriceerd, getransporteerd en bij de klant op locatie weer wordt opgebouwd, kom ik eraan. Ik stel de machine in werking en kalibreer hem. Gemiddeld duurt het vier weken om één machine in werking te stellen.’

Jelle Meindert - Hogeschool Dirksen

Studeren op reis en in het weekeinde

‘Ik heb al mijn vrije tijd gebruikt om te studeren; tijdens lange vluchten en op zondag kwamen mijn studieboeken tevoorschijn. Of ik nu in Thailand, China, of Amerika zat. Ik had eerst nog het idee dat het lastig zou zijn, naast werk, reizen en gezin, maar dit ging relatief eenvoudig.’

Afstuderen

Net als de praktijkopdrachten die horen bij de studie, vond ook het afstuderen plaats bij VMI. Jelle hoefde niet lang na te denken over een interessant onderwerp. ‘Dat het noodzakelijk is om afspraken duidelijk op papier te hebben staan voorafgaand aan een project, ben ik mij gedurende mijn studie en werkzaamheden bij VMI steeds meer van bewust geworden. Tijdens het in bedrijfstellen van VMI-cutters merkte ik dat er vooraf nooit duidelijke afspraken werden gemaakt voor het implementeren van de MES-adapter op deze machines.’

Afstudeerproject MES-adapter

‘Het doel van mijn afstudeerproject was een standaard MES-adapter ontwikkelen. In de eerste instantie voor de VMI-cutters. MES staat voor Manufacturing Execution System; een informatiesysteem voor het monitoren en aansturen van productieprocessen. De MES-adapter is de koppeling van VMI tussen de machine en het overkoepelende MES-systeem van de klant.’

Van idee naar product

‘Ik heb in verschillende rapporten een beschrijving gemaakt van deze standaardisatie. Die rapporten blijven niet in een la liggen. Mijn afstudeerscriptie wordt doorgevoerd. Volgende week gaan we de data voor het eerst inbouwen op een machine bij een klant. Dat is best spannend. Wie weet dat we deze standaardisering in de toekomst ook kunnen gaan gebruiken voor alle andere machines die we bij VMI fabriceren.’

Relevante kennis

Jelle vertelt dat de studie al direct vanaf de start relevant was. ‘Vakken zoals netwerken, PLC-programmeren en databases kon ik gelijk, dagelijks gebruiken. Vroeger wist ik wat ik moest doen om bijvoorbeeld een storing op te lossen. Nu snap ik het achterliggende proces. Dat maakt dat ik sneller én gerichter op zoek kan gaan naar het probleem. Ook ben ik een betere gesprekspartner als het gaat over de software in ons besturingssysteem.’

Eerst AD, straks bachelor

‘Ik ben in juli geslaagd voor de Associate degree Industriële automatisering. Indertijd besloot ik mij bewust aan te melden voor het tweejarige hbo-programma van Hogeschool Dirksen. Ik heb de smaak nu te pakken en ga verder met de bacheloropleiding Industriële automatisering.’

Een bedrijfsbegeleider is een toegevoegde waarde voor zowel de student als de opleiding