Klaar voor de start? Plan je Kennismakingsgesprek

Een van de belangrijke kenmerken van Hogeschool Dirksen is onze persoonlijke aanpak. Dat begint al vanaf het eerste moment dat je interesse toont in een opleiding. Een kennismakingsgesprek is voor ons belangrijk. Waarom dat zo is leggen we je graag uit.

Persoonlijke Aanpak

Vóór de daadwerkelijke inschrijving voor een associate degree- of bacheloropleiding bij Hogeschool Dirksen plannen we altijd een kennismakingsgesprek in. Dat doen we niet zomaar. We leren jou én je motivatie graag kennen. Een-op-een, zodat we een open en eerlijk gesprek kunnen voeren waarin ruimte is om jouw eigen ambities en vragen te bespreken rondom het volgen van de gekozen studie. Een kennismakingsgesprek is niet verplicht, maar raden wij wel aan. Zo start je met een helder beeld van de opleiding, de verwachtingen en de benodigde tijdsinvestering.

Kennismakingsgesprek

Voorafgaand aan het gesprek sturen we je een assessment toe dat een indicatie geeft van je instapniveau. De uitslag van de test geeft jou en ons belangrijke inzichten over de haalbaarheid van de studie, maar is zeker geen definitieve uitslag.

We starten de kennismaking met het bespreken van je achtergrond inclusief werkervaring en eerdere opleidingen. Vervolgens gaan we over naar een korte presentatie die de structuur en inhoud van de gekozen opleiding omvat. Er is volop ruimte om vragen te stellen en jouw ideeën over bepaalde onderwerpen toe te lichten, waardoor we een goed beeld krijgen van jouw verwachtingen en motivatie.

Motivatie boven Assessmentscore

Je motivatie is voor ons belangrijker dan de uitslag van het assessment. Afhankelijk van hoe graag je wilt en hoe bewust je voor deze stap kiest, hoe groter de kans van slagen. Zelfs als het assessment je instapniveau als ‘laag’ zou bestempelen, kun je groen licht krijgen voor het starten met de opleiding.

Ons Advies

Aan het einde van het gesprek geven we direct feedback. Dit advies is niet bindend, maar een aanbeveling die je kunt gebruiken om een weloverwogen keuze te maken. Uiteraard kun je meteen groen licht krijgen voor het definitief inschrijven voor de studie, maar ons advies kan ook iets anders uitwijzen.

Zo kunnen we adviseren een andere studierichting te kiezen, omdat deze bijvoorbeeld beter aansluit bij je persoonlijke en professionele doelen. Ook kan de uitslag van je assessment uitwijzen dat het verstandig is om bepaalde onderdelen bij te spijkeren voordat je start met de opleiding. Schiet je bijvoorbeeld net tekort op wiskunde of rekenen? Dan kun je bij Dirksen een module volgen die jou op niveau brengt van de opleiding. Wees dus vooral niet bang voor het maken van het assessment.

We Helpen je Graag

Tot slot kunnen we het volgen van een studie bij Dirksen afraden, hoewel dat niet vaak gebeurt. Dat hoeft niet altijd te maken te hebben met je assessmentscore of je motivatie. Een turbulente thuissituatie met kleine kinderen is niet direct reden om rood licht te geven, maar wel een factor die meetelt bij het positief kunnen doorlopen van de studietijd. Ook de afwezigheid van steun of medewerking vanuit de werkgever kan zorgen voor een rood sein.

Een deeltijdstudie heeft grote impact op je privéleven en vraagt tijd van je werkgever. Heb je ondersteuning nodig bij het overtuigen van je werkgever dan helpen we je graag. Inmiddels hebben we voldoende argumenten die je werkgever kunnen laten inzien dat het juist slim is werknemers te laten studeren. Alle informatie delen we graag met jou, zodat je goed beslagen ten ijs komt tijdens een gesprek met je werkgever. Desgewenst sluiten we aan bij het gesprek om jullie te helpen.

Op naar een Diploma

Een kennismakingsgesprek bij Hogeschool Dirksen is meer dan alleen een formaliteit; het is de eerste stap naar het halen van je Associate degree of bachelordiploma. Door dit persoonlijke gesprek kunnen we samen zorgen voor een studietijd die haalbaar, leerzaam en leuk is.