Van Theorie naar Praktijk: Complexity Thinking bij Dirksen

In de dynamische wereld van techniek is het belangrijk dat onderwijs zich blijft aanpassen aan de veranderende praktijk. Het aanbod van Hogeschool Dirksen is onlangs aangepast naar praktijkgestuurd onderwijs, een ontwikkeling die al langere tijd gaande is in het onderwijslandschap. In deze vernieuwing hebben de inzichten en het onderzoek van docent en onderzoeker Kees Pieters een rol gespeeld.

Complexity thinking

Kees Pieters houdt zich naast zijn rol als docent ook bezig met onderzoek. De rode draad in al zijn werk is kritisch blijven kijken en informatie niet zomaar voor lief te nemen. Zijn meest recente en gepubliceerde werk is zijn onderzoek over complexity thinking. Zijn onderzoek richt zich op hoe kennis niet statisch is, maar voortdurend wordt gevormd door interactie met de omgeving. Leren is dynamisch en afhankelijk van verschillende perspectieven en vakgebieden.

Verandering bij Hogeschool Dirksen

Deze manier van denken sluit direct aan bij het praktijkgestuurde onderwijs van Dirksen, waar leren ontstaat door ervaring en toepassing, niet door alleen theorie te bestuderen. Binnen de nieuwe structuur nemen studenten praktijkcases mee uit hun vakgebied. Door dit vraagstuk actief aan te pakken, eventueel samen met medestudenten, ontdekken ze welke kennis nodig is om een probleem op te lossen. Theoretische kennis wordt dus niet meer abstract aangeboden, maar juist functioneel ingezet als ondersteuning bij het vinden van oplossingen.

In plaats van theorie als uitgangspunt te nemen, starten studenten direct met een praktijkvraagstuk. Theorie wordt pas toegevoegd wanneer het nodig is om een oplossing te vinden. Aan de slag gaan met een duidelijk doel, zonder een strak geregisseerde leerlijn, motiveert studenten en zet hen in beweging. Het draagt bij aan het ontwikkelen van een pragmatische aanpak. Bovendien leert het studenten hun processen continu te verbeteren én kritisch te blijven op wat nodig of juist is in een bepaalde situatie. Iets dat Kees Pieters wil stimuleren. Leren is niet eenvoudig af te kaderen, het is geen lineair proces. Door zelf naar problemen te kijken, benader je deze vanuit meerdere perspectieven.

Theorie versus praktijk

De aanpassing in het aanbod van Dirksen is niet alleen theoretisch onderbouwd, maar speelt ook in op behoeften uit het werkveld. Door studenten direct te laten werken met real-life casussen, ontwikkelen ze sneller vaardigheden die relevant zijn voor hun toekomstige carrière. Dit brengt belangrijke voordelen met zich mee.

  • Betere aansluiting op de arbeidsmarkt: Studenten leren door praktijkervaring, nemen daarin verschillende invalshoeken mee en niet alleen die uit de boeken.
  • Grotere betrokkenheid en motivatie: Leren wordt betekenisvoller als het direct gekoppeld is aan de praktijk én het is vaak direct inzetbaar in de organisatie waar zij voor werken.
  • Vergroot flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Studenten leren omgaan met complexe problemen die niet in een vast format passen, precies zoals het in de praktijk ook gaat.

Meer weten?

Met deze praktijkgerichte aanpak bereiden studenten zich beter voor op de uitdagingen van vandaag. Dit sluit volledig aan bij het onderzoek van Kees Pieters, waarin hij uitlegt dat kennis pas echt waarde krijgt wanneer deze in de praktijk wordt toegepast. Zijn boek biedt waardevolle inzichten voor docenten, professionals en iedereen die wil begrijpen hoe leren en denken in complexe situaties werkt. Lees zijn werk hier.