Opleiding Technische Informatica volledig vernieuwd

Hogeschool Dirksen heeft de opleiding Technische Informatica vernieuwd. In februari gaan de eerste studenten van start met het volledig vernieuwde programma. Tijd om in te zoomen op de wijzigingen en reden erachter.

Signalen vanuit de branche

De branche signaleert al langere tijd dat technisch afgestudeerden onvoldoende praktijkervaring hebben. Daarnaast is het wegens personeelstekorten moeilijk om nieuwe technici op niveau te krijgen. Hoewel we ons al richtten op directe toepasbaarheid, zagen we kansen om de verbinding tussen opleiding en werkveld verder te versterken. Dat komt niet alleen de branche tegemoet, maar maakt de studie ook interessanter en nuttiger.

Probleemgestuurd onderwijs

Probleemgestuurd onderwijs, waarbij theorie wordt benaderd vanuit een praktisch vraagstuk, is de grootste verandering in de opleiding. Waar eerst de theorie leidend was voor het begrijpen van de praktijk, draaien we dit nu om. Door een praktisch probleem uit de eigen werkomgeving centraal te stellen, werken studenten aan een oplossing en ontdekken ze welke theorie nodig is om verder te komen. Tijdens de lessen van verschillende vakken bieden we ondersteuning, tekst en uitleg om de studenten te helpen het project tot een goed einde te brengen.

Hogeschool Dirksen moedigt studenten aan om eigen praktijkvraagstukken mee te nemen. Hierdoor krijgen studenten de kans om binnen de context van de eigen werkomgeving te werken aan oplossingen die direct zichtbaar zijn in de eigen organisatie. Dat leert ook nog eens een stuk makkelijker.

Feedback van studenten

We houden niet alleen rekening met de behoeften uit de branche. Ook onderwijsvernieuwingen spelen een rol in de wijzigingen, maar vooral de feedback van studenten uit evaluaties is gehoord. Vakken die voor studenten overbodig leken zijn nu beter gekoppeld aan de praktijk, waardoor ze een duidelijke functie krijgen. Puur theorie leren behoort tot het verleden, omdat deze direct aan de praktijk is gekoppeld. Hierdoor verdwijnt overbodige ballast uit het programma en zijn minder schriftelijke examens nodig.

Een voorbeeld daarvan is de manier waarop we opdrachten aanvliegen. Studenten starten met een ontwerpopdracht, uiteraard het liefst uit de eigen werkomgeving, en doorlopen de stappen om te komen tot een ontwerp. Ze passen de kennis toe die ze zelf uit de modules halen én verwerven in de lessen. Hiermee is een student veel meer praktisch bezig en krijgt de theorie direct een doel.

Opnieuw neerzetten van de leerlijn

Bij de herinrichting van de opleiding lag de focus op een heldere leerlijn en sterke verbinding tussen vakken. Het doel was een lichter en aantrekkelijker programma, zonder in te leveren op competentieontwikkeling. Daarmee hebben we nu één opleiding in plaats van drie, met later de mogelijkheid tot specialisatie. Uiteraard nog steeds met de persoonlijke begeleiding die studenten van ons gewend zijn.

Technische Informatica ontwikkel je professionale skills