Scriptie zorgt voor nieuwe invalshoek om overzicht en gebruiksgemak te creëren

Paul de Jong werkt als Engineer bij VolkerRail Systems en slaagde recentelijk voor de Associate degree ICT-telecom. ‘Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen en zag een uitdaging in het behalen van een hbo-getuigschrift’, vertelt Paul. De studie bracht hem nog meer.

Van korte cursussen naar hbo-opleiding

‘In het verleden heb ik al een aantal korte cursussen gevolgd bij Dirksen. Toen ik zag dat Dirksen ook een hbo-studie verzorgt gericht op ICT-telecom, was de keuze snel gemaakt’, aldus Paul. ‘De studie gaf mij de verwachting dat het pittig zou worden, maar te overzien doordat het een tweejarige studie is. Achteraf is dit wel meegevallen. Op de niet-technische modules liep ik soms vast, maar ik heb tegelijkertijd veel gehad aan modules als Telecom voor hbo, Elektriciteitsleer en Wiskunde’.

Een goede balans tussen zelfstudie en klassikaal

‘Binnen de opleiding had je regelmatig contactmomenten. Dit bracht een goede balans tussen thuisstudie en les in het trainingscentrum van Dirksen. De lessen en de docenten waren ook goed. De docenten waren kundig en het was daarnaast prettig om met veel gelijkgestemde studenten het traject aan te gaan. Tijdens de studie had ik goed contact met medestudenten en was iedereen zeer behulpzaam als je vragen had’, vertelt Paul. Naast de docenten was er ook persoonlijke begeleiding tijdens de studie. ‘De persoonlijke begeleiding heb ik als prettig ervaren. Je hebt af en toe een stok achter de deur en er wordt gevraagd naar hoe het gaat’.

ICT-telecom

Scriptie

‘Het onderwerp voor mijn scriptie kwam naar voren tijdens mijn vooronderzoek. Hiervoor had ik een aantal gesprekken met mijn leidinggevende en werkgever over problemen binnen het bedrijf. Uit deze gesprekken kwam naar voren dat er problemen waren rondom het tijdig opleveren van werkzaamheden voor klanten. Ik wist dat dit al een tijdje stroef liep en hoopte tijdens mijn afstudeeronderzoek een wat uniekere invalshoek te vinden om het probleem op te kunnen lossen’, vertelt Paul.

‘Toen ik startte met het onderzoek was er al een applicatie die mee moest helpen het probleem op te lossen, maar deze was nog niet specifiek voor onze projecten. Ik heb toen de focus gelegd op één project en ben hiermee aan de slag gegaan. Door middel van interviews heb ik nieuwe inzichten verkregen en heb ik aanpassingen geadviseerd voor de applicatie om het probleem te verhelpen’, vertelt Paul. ‘De applicatie moet het werk uiteindelijk makkelijker en overzichtelijk maken. We zijn nog bezig met het doorvoeren van de aanpassingen, maar wij hopen in de toekomst veel gebruiksgemak te ervaren van de applicatie.’

Studie veel gebracht

‘Ik kijk tevreden terug op mijn studie. Ik heb mijzelf verder kunnen ontwikkelen en die ontwikkeling is ook mijn collega’s niet ontgaan. Er wordt vaker naar mijn mening gevraagd. Bijkomend voordeel is dat ik dankzij de studie ook beter heb leren plannen. Dat lag voorheen niet zo in mijn systeem, maar tijdens de studie heb ik daar veel vooruitgang in geboekt’. laat Paul weten.

Ook je ambities waarmaken?

Wil je net zoals Paul jezelf ook verder ontwikkelen op het gebied van ICT-telecom en je hbo-getuigschrift behalen? Meld je nu aan voor een vrijblijvende kennismaking.